Friday, July 8, 2016

career world.

we went a few phase in life. Fasa belajar, fasa bekerja, fasa kahwin, fasa ada anak, fasa tua dan last sekali kita kembali kepadaNYA. Life is a cycle that has a few cycle. Ada yang tak sempat merasa fasa bekerja dia dah dijemput kembali padaNYA. I am still living, surviving till right now. At the age of 25 years old, I entered my career phase already. 

Sekalipun hanya untuk kerja part time banyak yang aku belajar. Sebab tu la aku malas nak bekerja dalam kalangan all malays ni, aku selalu nak kerja kat multinasional company kalau boleh international company. Atas beberapa sebab. 

salah satu sebab dia, among all malays ni sibuk jaga tepi kain orang. Kerjanya tak berapa tapi sibuk nak complaint kerja orang. Sibuk nak bercerita pasal orang. Sibuk nak kenakan orang. Kalau kau tak suka orang tu ada je benda nak complaint sampai orang tu kena buang. Semua tu berlaku depan mata aku kot, pada housemate aku yang selalu je orang tak puas hati dengan dia. And they kept bad mouthing about her. Ye, manusia tu kan banyak weakness, kalau kau hebat sangat why not you tell her and show her the correct way? Kalau kerja kat tempat yang ada pelbagai kaum macam Sudong company tu rasa best sangat environment dia. Very professional. Semua buat hal masing-masing. Ni aku yang tak pernah cakap buruk pasal my colleagues pun kena umpat , aku yang buat hal sendiri macam housemate aku si Biha ni pun ada orang bercakap jugak. Eeee tak tahu lah. I alway play this ignorance game. Aku pegang prinsip aku buat hal aku . aku tak sibuk hal kau. Mind your own business bitch. Simple. Nak borak jugak pasal aku belakang aku, go ahead. Banyak pahala aku kutip. ;) Aku pentingkan kualiti kerja aku sebab tu la menentukan gaji aku halal ke tak. Cukup aku masuk kelas, mengajar dengan sepenuh hati. 

Bila tengok apa yang berlaku pada housemate aku, sebab dia baik sangat tu sebab orang boleh tindas dia dengan suka hati, aku jadi geram pada mereka. So far, aku tegas dengan hidup aku. Aku akan cakap kalau aku rasa benda tu salah. Who cares, pekerja pun ada hak taw. Mungkin orang nampak perwatakan aku tegas sekalipun aku friendly tu pasal orang tak berani cari pasal. Kau berani tindas aku, tengok aku naik gila macam kak fida buat macam mana. sesetengah manusia yang rasa dia berkuasa ni perlu diajar sebenarnya jangan seronok sangat buat orang. Atas sebab ni jugak la aku tekad pada diri aku, I need to secure my power and money so that no one is going to toy with me in this career world. Cuma sekarang aku berada di bawah, lumrah kena buli. Kat kolej ni kena buli buat kerja ketua tu normal. Tak pe, aku sabarkan aje,, lumrah sebagai pekerja yang nak hidup lama lagi kat situ. I took it as a lesson,, for my future. 

Hidup ni bila kita kat bawah, we are like the puppet. dipergunakan macam tu je, but as a puppet, we must know how to play well and survive. Don't trust anyone, and don't be too kind. Two lessons I learnt in this career world. Bila kerja ni banyak lagi manusia lagi keji kau akan hadap berbanding waktu kau belajar. Hidup kena ada prinsip jangan jadi lalang kalau tak memang mudah orang pijak and pergunakan kita. Housemates aku pun tahu aku tegas tapi kadang-kadang kelemahan aku ni terlalu baik tu yang senang orang buli aku even waktu aku kerja not only in my daily life.

whatever it takes, survive. survive in every battles that you take. survive till you reach the top. secure your power but don''t use that power to bully others. 

No comments:

Post a Comment